Heath Ledger és a sorozatelv

A sorozatelv manapság számos médiumnál jelen van, átszövi mindennapjainkat, beszélünk róla, anélkül, hogy tudnánk, mi is ez pontosan.

Mi is tehát ez a sorozatelv nevű, manipulációra is alkalmas médiajelenség, ami emberek millióit ülteti a tévé képernyője elé, a rádió mellé, és növeli a tömegkommunikáció intézményeinek bevételeit?

A sorozatszerű szerkesztésmód a szeriális építkezést veszi alapul, bizonyos médiaeseményeket sorozatosan, egymáshoz kapcsolva tálal, így egy sokszor szerteágazó narratívát létrehozva.

Számos esetben a szappanoperák mintájára dolgozik. Többszálú cselekményvezetés jellemzi, amihez rengeteg mellékszál kapcsolható, és az adott téma pont ezek miatt tartható folyamatosan napirenden. A sorozatelvet alkalmazó médiumok a közönség folytatásos történetek iránti vágyát használja ki. Bizonyos híreket, tehát direkt a sorozatok mintájára alkotnak meg, és tárnak a befogadó elé.

A jelenség lényege, hogy az adott alaphír folytatható, belőle egy széria építhető. Ez a médiaesemény alapjában véve is egy vezető hír lehet, sokáig napirenden lehet tartani, érdekli az embereket. Nézettség-növelő szempont lehet például az, ha sokakat érintő, aktuális, ha híres embert érint, rejtély szövi át, a néző esetleg párhuzamot tud vonni saját életével, vagy egyszerűen csak kielégíti a betekintés vágyát mások életébe. Az alaphír mellett napról napra, hétről hétre mellékszálak jelennek meg az üggyel kapcsolatban. Ezek nem feltétlenül az ügy folytatását jelentik: sokszor olyan hírek melyek csak hozzávetőlegesen érintik az eredetit.

A szeriális szerkesztésmód következtében egy-egy esemény tálalása maga is médiaseménnyé válik – tovább növelve a nézettséget és a profitot.

A sorozatelv nevű, tömegeket érintő befolyásolási és nézettségnövelő média-technikáról az elkövetkezőkben egy aktuális eseményt elemezve fogok írni.

2008. január 22-edike, New York, helyi idő szerint 15 óra 26 perc. Holtan találták otthonában a neves ausztrál származású, huszonnyolc éves Heath Ledgert. Az első hírek szerint az Oscar-díjra jelölt művész halálát gyógyszer-túladagolás okozta- a rendőrség legalábbis erre következtetett a színész ágya mellett talált többféle, üres gyógyszeresüvegből.

Heath Ledgert utoljára valószínűleg a bejárónője látta élve halála napján körülbelül egy órakor, amikor saját elmondása szerint hallotta horkolni a színészt. A masszőr háromnegyed háromra volt hivatalos Ledger lakásán. Sokáig hiába kopogtatott, így háromkor felhívta a színészt a mobilján. Nem sokkal később bejutott a lakásba, ekkor találta meg holtan a sztárt. 3 óra 17 perckor telefonált először segítségért a masszőr- azonban nem a mentőket hívta, hanem Heath személyes jó barátját, a szintén színész Mary-Kate Olsent. Kilenc percen keresztül, vagyis 3 óra 26 percig a masszőr több hívást is indított Ledger mobiljáról, és csak ezután hívta a mentőket.

Rengeteg támadás érte a nőt, és meggyanúsították, hogy ha először a 911-et hívja, Ledger talán még ma is élne. A hivatalos álláspont szerint azonban később kiderül, hogy mikor a masszőr bejutott a lakásba, a színész már halott volt, így nem segített volna rajta az sem, ha azonnal a mentőket riasztja Olsen helyett.

A szakértők véleménye újabb kérdéseket vetett fel, sok, -egymásnak ellent mondó- bizonyítékok miatt, ugyanis az első hírek között szerepelt egy bankjegy, amit feltekerve találtak a színész ágya mellett. Ez okot adott arra a feltételezésre, hogy Ledger az illegális drogok áldozata lett.

A másik jelentősnek bizonyuló bizonyíték azonban azt erősítette, hogy a sztár véletlen balesetet szenvedett, mivel az ágya mellett több, különböző helyen, és más orvosok által felírt üres gyógyszeres üveg hevert.

A színész halála előtt napvilágot látott, hogy Ledger Insomniában, vagyis alvászavarban szenvedett legutóbi filmje befejezése óta. A Batman-The Dark Knight című műben Heath alakítja Joker félelmetes szerepét. Bennfentes informátorok a médiumoknak elmondták, hogy a sztár annyira tökéletesre szerette volna formálni Joker karakterét, hogy az igyekezet, és a motíváció, hogy elődjei alkotását utolérje, az egészsége rovására ment. Egy nyilatkozatában elmondta azt is, hogy hiába fekszik le éjszaka aludni, érzi, hogy a teste kimerült, de az agya nem tud leállni, megállás nélkül dolgozik, így január hónap végére már annyira kimerült volt, hogy a fáradtságtól sírni tudott volna. Ekkor fordult orvoshoz, vagyis orvosokhoz, akik felírtak neki különböző altatókat az Insomnia leküzdésére.

Azonban a kérdések itt is adottak: a gyógyszereket felíró orvosokat terheli felelősség? Elmondták Heath-nek, hogy más készítményekkel keverve akár halálos elegyet is alkothatnak? Ledger csak áldozat? Nem tudott a gyógyszerek keverésével járó veszélyekkel?

Elkezdődtek a találgatások, a média tele volt a Ledger haláláról szóló cikkekkel, a nézők pedig kétellyel, kérdésekkel. A szakértői véleményen alapuló tények azonban még várattak magukra, mivel a pontos, és hivatalos, álláspont a haláltól számított két hétig nem került nyilvánosságra- a boncolás ugyanis ennyi időt vett igénybe.

Ez alatt rengeteg valós és kreált hír látott napvilágot a színész halála körül- még tovább növelve a nézettséget.

Ezek között akadtak olyanok, amelynek kitalálói nem foglalkoztak a gyászoló családdal, megsértették a hozzátartozók, sőt még a rajongók intim szféráját is, valótlan és alaptalan dolgokat állítottak az elhunyt Ledgerről, aki akkor nyilvánvalóan nem reagálhatott már a koholmányokra. A hírek másik fele azonban később igaznak bizonyult, ezek tényekre épültek, objektíven igyekeztek tájékoztatni a közönséget.

Ezek közé sorolható az a hír is, mikor bebizonyosodik, hogy a Ledger mellett talált bankjegyen nem voltak drog-maradványok.

A drogok és a sztárok közti kapcsolat is kétségtelenül újra a figyelem középpontjába került, cikkeztek rengeteget a drogtúladagolásban elhunyt sztárokról, érvekkel, ellenérvekkel, tényekkel és kitalációkkal.

Az orvosok véleménye elmozdítani látszott a két hete húzódó vitát: drogok vagy véletlen baleset áldozata lett Ledger? Egy szakértői vélemény sokat nyom a latba, erről is lehet cikkezni, továbbgyűrűzött tehát a Ledger-botrány.

Heath Ledger halála után elkerülhetetlen volt, hogy újra előkerüljön a téma azokról a fiatal, harmincadik életévüket sem betöltött művészekről, akik Ledger-hez hasonlóan nagyon korán és/vagy rejtélyesen mentek el. Sokuk halála a kábítószerekkel hozható összefüggésbe, de talán még többen vannak olyanok, akik halálának körülményei a mai napig rejtély. Autóbalesetek, öngyilkosságok, brutális gyilkosságok főszereplői évszázadok óta a fiatal és tehetséges művészek.

James Dean 29, Jayne Mansfield 36, Soledad Miranda pedig 27 éves volt, amikor halálos autóbalesetet szenvedtek.

A médiumokban leggyakrabban idézett példa River Phoenix a mindössze 23 éves, szintén Oscar-ra jelölt, – Ledgerhez hasonlóan – generációja által tehetségének tartott színész kábítószer-túladagolásban halt meg. A Nirvana együttes oszlopos tagja szintén a 90-es évek ikonja volt: a heroinnal küzdő Kurt Cobain, 27 évesen, éppen egy Nirvana-album megjelenése után nem sokkal öngyilkosságot követett el. Aztán ott van Brandon Lee, akit River Phoenix és James Dean mellett legtöbbet emlegetnek, hiszen nagyon hasonlít a The Crow-ban viselt sminkje Ledger Jokeré-hez és hamarosan előkerül egy olyan mellékszál, ami a mai napig visszatér: feltételezhető, hogy Heath-ot Joker szerepe merítette ki annyira, hogy depresszióba süllyedjen és álmatlanságban szenvedjen?

A Crow bosszúálló angyala is egy képregény-figura és Lee ráadásul ezen a forgatáson halt meg, Heath Ledgernek pedig a Batman volt az utolsó befejezett filmje, ami így akarva-akaratlanul is hatalmas hírverést kapott. Nem véletlen tehát, hogy most, hogy közeleg a film premierje, a weboldalak ismét tele vannak a „Ledgert Joker szerepe készítette ki?” és hasonló taglalásokkal.

A téma tehát mindig napirenden tud maradni, mivel sok olyan dolog van, ami újra és újra a témához kapcsolódik, újra beszédtéma lehet.

A kevésbé hiteles és objektív stílus azonban ismét hatalmas botrányt robbantott ki február elején.

Ekkor már hivatalosnak látszik, hogy véletlen baleset okozta Heath Ledger halálát, amikor napvilágra került egy videó.

A felvételen Heath beszél hosszú perceken keresztül sörrel a kezében. Elmondja, hogy menyasszonya Michelle Williams és az akkor három hónapos kislánya, Matilda Rose a fölötte lévő emeleten alszik, míg ő haverjaival csapott egy görbe estét. Ledger arról beszél, hogy mennyi marihuánát elszívott, és ezért Michelle mérges lesz rá. Eközben társai a háttérben fehér kokaincsíkokat szippantanak fel az asztalról. A felvétel az Enterainment Tonight és az Insider birtokába jutott, akik eredetileg február elsején tervezték bemutatni a két évvel ezelőtti filmet, de kegyeleti okokból, és a csatasorba állt hírességek nyomására-, akik bojkottot és nyilatkozat-megvonást ígértek a csatornáknak, – eltörölte a botrányos videó premierjét, csak egy ajánlót tettek közzé, ami erősen meg lett vágva, és hatásvadász feliratok hirdették a felvétel botrányosságát. Ezen a példán is jól látszik, hogy a média kihasználja a cliffhanger eszközét, vagyis a függőben maradó cselekmény fogalmát.

Ez a fogalom a némafilm-korszakra vezethető vissza, amikor egy folytatásos film egy részének végén a főhőst egy szikláról lelógva látjuk. (cliff- orom, szikla; hanger– kapaszkodó)

A drogos videó bemutatója is erre hajazott, jól kivehető volt belőle, hogy már a pár perces felvétel bemutatója is hatalmas nézettséget követelt.

Tény, hogy hosszú hetekig a csapból is Heath Ledger és a körülötte zajló és zajlott dolgok folynak.

A médiumok napokig közölték az alaphírt, és minden nap kapcsoltak hozzá valami kis többletet, fejlemények, tények, kérdések sorakoztak a vezető hírek között, és az újságok címapján. A mellékszálak legalább akkora közönséget vonzottak, mint a kiinduló hír.

A tragédia, ami váratlanul következett be, nem csak a rajongók, hanem az addig a színész iránt nem érdeklő befogadókat is a tévé képernyője elé szögezte.- Várták a fejleményeket, a híreket a rejtélyes esettel kapcsolatban.

A hírek szerkesztői pedig ugrásra készek voltak, és a nézők igényeit kielégítendő, napról-napra újabb, frissebb, érdekesebb motívumokat kapcsoltak az ügyhöz- természetesen ezzel is fenntartva az amúgy sem lankadó érdeklődést és nézettséget.

A közelgő Oscar-kiosztó is motiválta a téma napirenden tartását. Megemlékeznek Ledger-ről, sőt Vele zárják a visszaemlékezést. Ekkor már hivatalos volt az a verzió, miszerint véletlen baleset okozta a halálát, az álmatlanságára és esetleges depressziójára szedett gyógyszerek halálos kimenetelű kombinációja.

Brad Renfro, (Az ügyfél, Sleepers, Az eminens, Bully stb. filmekből ismert) aki Ledger előtt egy héttel, huszonöt évesen, drogtúladagolásban halt meg, kimaradt a megemlékező kisfilmből, ezért sokan azzal vádolták az Akadémiát, hogy diszkriminálja a drogosokat. Az Akadémia később bocsánatot kért a rajongóktól és a gyászoló családtól.

Azért, hogy egy téma ennyi ideig napirenden tartható legyen, elsősorban az internet tehető felelőssé.

Ott terjed ugyanis a hírek nagy része. A hírportálokon hosszú hónapokkal később is megtalálható az alaphír. A televíziók ezt nem tehetik meg, ott mindig a legfrissebb híreket kell közölni. Aztán ott vannak a blogok is. Hatalmas szerepük van a szeriális építkezésben, pedig azokat nem a hivatásos hírszerkesztők írják, akiknek érdekük a nézettséget növelni- akár koholmányokkal is.

Az internet, a blogok és fórumok remek helyet biztosítanak arra, hogy a témában valamilyen módon érdekeltek kifejtsék véleményüket, de sokszor lehet látni, hogy csak feszültség-levezetésre használják, gyűlölködnek, fröcsögnek.

Heath Ledger nem egy szokványos híresség, nem csak egy neves celeb volt, ezt bizonyítja az is, hogy a halála körüli hírverés egyszerre közéleti és bulvártéma. A közszolgálati adók (m1, CNN, NBC) mind a vezető hírek között mutatták be az alaphírt, viszont az ahhoz kapcsolódó hírek sokaságát már a bulvárosnak mondott médiumok is felkapták.

Ledgerre halála után megemlékeztek Los Angeles-ben, azután pedig Ausztráliában, ami sok nézőt felháborított- nagyban eltért ugyanis a szokványostól.

A tengerparton vettek tőle végső búcsút szerettei, akik feketében voltak ugyan, de a később megjelent képeken minden résztvevőnek fülig ér a szája.

Ez egy kicsit felháborította a közvéleményt, ugyanis nem ehhez van hozzászokva a nagytöbbség…De ez attól még rossz?

A kérdések itt is adottak, így a képeket leközlő médiumok újra beszélhettek- és beszéltek is Heath Ledgerrről. A fotósok folyamatosan szállították a képeket, a website-k forgalma megnőtt, az újságok címlapjáról pedig a gyászoló család mosolygott ránk.

Ha már a temetés ekkora port kavart, akkor mekkora botrányt csap egy olyan végrendelet, miből Ledger kihagyta feleségét, Michelle Williams-t és hároméves kislányukat, Matilda Rose-t?

A dokumentumban a sztár összes vagyonát szülei és három nővére örökli, ugyanis a végrendelet 2003-ban íródott, Matilda pedig 2005 végén született. Ledger nem módosított a hagyaték szétosztásán. –Ez a tény is ráerősít arra az ekkor már hivatalos véleményre, miszerint véletlen baleset volt Heath halála.

Az olyan hírek mellett, amik konkrétan említik Heath Ledger-t és a halála előtti, közbeni és utáni időszakot, vannak olyanok is, amik csak megemlítik a nevét.

Február elején például egy olyan új vírus jelent meg a felhasználók gépén, ami az eddigi legnagyobb (32%) százalékot vállalja a spamek (kéretlen levelek) küldéséből. A csak „szuperzombihálózatnak” nevezett vírus a pénisznövelő-szeren kívül eddig nem látott botrányos híreket és képeket ígér Heath haláláról, ha a felhasználó telepít egy adott programot a gépére.- Az ígért nyeremények természetesen nem, de a rendszer halála bekövetkezik a telepítés után.

A repertoárt szélhámosok, és mások kárából meggazdagodni vágyók sora díszíti, köztük van például Ledger egy barátja, Vincent Fantauzzo, aki egy Heath-ről festett képpel szeretett volna meggazdagodni és hírnévre szert tenni. A képen a színész három ábrázolásban látható- nem túl jó állapotban. Fantauzzo a festményt szignáltatta is akkoriban Ledgerrel, hogy az eredetiségét igazolja.

Heath Legder halála- így vagy úgy- rengeteg követ megmozgatott a média világában. Ő ugyanis nem egy szokásos celebnek mondható színész, mivel 2005-ben új vizekre evezett, és az addig tömegfilmes színész a Brokeback Mountain (Túl a barátságon) című filmben vállalta egy kockázatos, az addigi szerepeitől eltérő karakter megformálását. A film és az alakítás hatalmas siker lett, Heath pedig korunk ünnepelt színésze- még halála után is…

Sok kérdés maradt megválaszolatlan a halálával kapcsolatban, a legnyitottabb talán mégis az, hogy hogyan lett volna megmenthető egy ilyen tehetséges fiatal színész?

A körülötte lévő emberek nem tudtak volna állítólagos depressziójáról, mikor már a sajtó is arról cikkezett halála előtt, hogy pszichiátriai kezelésre szorul Joker megformálása után? Ha tényleg köze volt a drogokhoz a színésznek, akkor miért nem vették fel a harcot a szerettei, és segítettek neki leküzdeni függőségét?

A sikerei csúcsán lévő 28 éves ausztrál színésznek egy filmje is befejezetlen maradt, ami a The Dark Knight-hoz hasonlóan hatalmas promóciót kapott; ugyanis nagyon sokat találgattak arról, hogy Heath Ledgert benne hagyja-e a rendező, és egy másik színésszel folytatja, vagy kivágja a jelenetet és újraforgatja a film eddig meglévő jeleneteit? Ez a kérdés joggal merülhetett fel, ugyanis a The Dark Knight premier előtti bemutatóján több néző nagyon rosszul reagált arra a részre, amikor a Jokert alakító Ledger egy hullazsákból bújik elő, amit addig a rejtekhelyeként használt.

Látjuk tehát, hogy maga az alaphír mennyi mellékszálat motivál.

A média nap mint nap remekül bemutatja a sorozatelv nevű jelenség fénykorát. Az internet, a tévé, a sajtó minden alkalommal megmutatja, hogy ha egy eseményt sorozatosan tárnak a befogadó elé, akkor az már valószínüleg sikerre van ítélve. A világhálón az információk nagyon gyorsan terjednek, ezért képes a szeriális épitkezést alapul vevő manipulatív média-jelenség ekkora népszerűségre. A közönségből érzelmeket hoz ki a hír, megdöbbennek, szomorúak, és mindenek előtt kíváncsiak. A média pedig kielégíti ezt a vágyukat, és sorozatosan tálalja az eseményeket.

A mennyiség változó, az objektivitás elhanyagolható, a források nem fontosak, a lényeg, hogy nézők, hallgatók, olvasók ezreit vonzza. Lehet negatív, pozitív, igaz vagy kacsa a hír, már rengetegszer bebizonyosodott, hogy a mélyen tisztelt nagyérdemű mindig a szaftos, mocskos részleteket ígérő hírekre kattintanak, hallgatják, nézik.

Mi volt előbb a tyúk vagy a tojás? A kereslet határozza meg a kínálatot, vagy a kínálat a keresletet? Talán soha nem derül ki, de az biztos, hogy a sorozatelv nevű manipulációs eszközt rengetegen használják- ki…

Ha nagy, piros betűkkel a címlapon szerepel egy újabb részlet, biztos, hogy az aznapi bevétel az egekig fog szökni.

Kivédeni nem lehet, azonban bizonyos fórumokon megpróbálhatunk tiltakozni, ha vállaljuk az ezzel járó procedúrát.A lényeget azonban nagyon sokszor és könnyen elfelejtjük: egy nagy és sokoldalú tehetség távozott közülünk, aki a filmjeiben tovább él velünk, mégis néha ijesztő, hogy a média mennyire kihasználja egy ismert ember halálát, és így az egész jelenség rendkívüli méreteket ölt…

Molnár Enikő