5. LÉPÉS: Alakítsuk ki marketing tervünket

A marketing mix átgondolása folyamán felmerülhettek problémák és
kérdések, melyeket érdemes megbeszélnünk a terv elkészítése előtt.
Például ha néhány dolgot nem tudtunk biztosan eldönteni, lehetséges
megoldás lehet egy piackutatás, amely megadhatja a szükséges
információt. (A piackutatásról az 1. lépésnél beszéltünk
részletesen).

A részvétel kérdése fontos átgondolandó része a marketing tervnek.
Ki vesz részt szervezetünk marketing tevékenységében? Nagyon sok szinten
és módon bevonhatunk embereket.

A kuratórium. A kuratórium tagjai könnyen bevonhatók,
például úgy, hogy fontos marketing szerepkört adunk nekik vagy
felkérünk egy külső marketing konzulenst. Lehetséges, hogy a
kuratóriumi tagnak van marketing tapasztalata és be szeretne szállni a
marketing folyamatba, esetleg segít kapcsolatokat kiépíteni lehetséges
partnerekkel és támogatókkal, akik segíthetik marketing
tevékenységünket.

A szervezetirányítás. Ahhoz, hogy marketing tervünk
működőképesnek bizonyuljon, fontos, hogy a szervezet vezetői teljes
szívükből támogassák azt. Ha a munkatársak, kuratóriumi tagok
önkéntesek vagy mások megérzik, hogy a vezetők nem támogatják a
marketing tevékenységet, az szinte bizonyosan kudarcot vall.

A marketing bizottság. Sok szervezet sikeresen össze
tud állítani egy bizottságot a munkatársakból, kuratóriumi tagokból,
önkéntesekből és külső marketing szakértőkből, akiket érdekel a
szervezeti marketing. Ilyenkor a bizottságnak meg kell adni a döntési
jogot a marketinget befolyásoló kérdésekben. Őket talán kevésbé
érdekli a marketing terv összeállítása, de bizonyosan érdekeltek a
végrehajtásban.

Ám egyet mindenképpen jegyezzünk meg: a teljes szervezet összefogása
nélkül a marketing erőfeszítései könnyen kudarcot vallanak.

A terv elkészítése

A marketing terv biztosítja, hogy marketing stratégiánkat és
taktikáinkat alaposan átgondoljuk. Ez ugyanis választ ad a következő
kérdésekre:

  • Hol vagyunk most? (jelenlegi helyzetünk elemzése)
  • Hová akarunk eljutni? (marketing célok)
  • Hogyan jutunk el oda? (stratégiák és tevékenységek)

Maga a marketingterv a következő részekből áll:

Működési összefoglaló, helyzetelemzés, célok és célkitűzések,
stratégiák, végrehajtási terv (például munkaerő kérdések), és
költségvetés.

  • Működési összefoglaló: Beszéljük meg a kulcskérdéseket, stratégiai kezdeményezéseket és ezek végrehajtását. A megállapodásokról készítsünk egy tömör összefoglalást.
  • Helyzetelemzés (hol vagyunk most): értékeljük a
    rendelkezésünkre álló külső és belső információkat s a
    kapcsolódó (politikai, szociális, demográfiai, gazdasági)
    irányzatokat, használva ehhez a GYELV-elemzés eredményeit. Ennek a
    résznek tartalmaznia kell még a szervezet versenytársait és azok
    méretét, piaci részesedését valamint erősségeiket és
    gyengeségeiket.
  • Célok (hova akarunk eljutni): ha már meghatároztuk
    image és akció-céljainkat, most érdemes részleteznünk őket. Ha
    azonban ezidáig nem tettük ezt meg, most már végképp itt az ideje. A
    célok és a várt eredmények a marketing terv alapjai, hisz ezeket kell
    a szervezetnek teljesítenie ahhoz, hogy elérje küldetését.
  • Stratégiák (hogyan jutunk el oda): ez maga a
    marketing terv lényegi része. Ez tartalmazza azt az „5 P-t”,
    amiről már szóltunk: a terméket, célcsoportot, árat, elosztást és
    reklámot. Meg kell most tárgyalnunk, hogy az egyes eszközöknek mi
    lesz a hatása a céljainkra. Mi a termékünk? Melyek a célcsoportjaink
    és hogyan tudjuk azokat szegmentálni (igények és szükségletek
    alapján kisebb csoportokra osztani)? Mely alcsoportokat célozzuk meg
    tevékenységünkkel? Mi a termékünk ára? Mi a leghatásosabb
    terjesztési mód? Milyen reklámeszközöket érdemes használnunk?
  • Végrehajtási terv (ki, mit mikorra fog
    megcsinálni): itt beszéljük át, hogy milyen emberekre van
    szükségünk a terv végrehajtásához. Vannak ilyen embereink vagy
    toboroznunk kell őket? Esetleg képezni? E tervrész fő része a
    feladatok elosztása. Meg kell keresni minden feladat felelősét és
    határidőt kell megszabnunk a végrehajtásra.
  • Költségvetés (mennyibe fog ez kerülni): a
    végrehajtás kiadásai kerülnek ebbe a részbe. Ha egy részletes
    kimutatást készítünk a program működési költségeiből és a
    direkt marketingköltségekről, képet kapunk arról, hogyan használjuk
    fel a szervezet erőforrásait. Ha egy új programot vagy szolgáltatást
    indítunk be, az összes lehetséges költséget biztosítani kell a
    sikerért, például a helyszínt, emberi erőforrást, eszközöket és
    a hasonló kiadásokat.

A méretekről és a bevételekről sem szabad itt elfeledkeznünk. A
méretek iránti elvárását a szervezetnek azokban a kérdésekben kell
meghatároznia, ahol ez értelmezhető (pl. látogatók száma, eladott
mennyiség). Ez egy mérhető sikerkritérium. A bevételi oldalon minden
lehetséges bevételt tűntessünk fel a részvételi díjaktól az
alapítványi vagy egyéb támogatásokig.