3. LÉPÉS: Pozícionáljuk szervezetünket!

Az előző lépés után nyilvánvalónak tűnhet, hogy új image-t kell kialakítani szervezetünknek. De mi legyen az? A szervezet egyedi szerepének és kívánt képének meghatározásához jól használható módszer a pozícionálás. E technika alkalmazható különlegességünk feltárására is. Az első benyomások, állandó szervezeti üzenetek, a küldetés vagy akár a folyamatosan jó minőségű programok felhasználásával is pozícionálhatjuk szervezetünket. Ha sikerül jól meghatároznunk pozíciónkat, az emberek tudni fogják kik is vagyunk, és mit is csinálunk. S ahogy egyre jobban ismernek minket, több emberrel és csoporttal kerülünk kapcsolatba ők mind befolyásolhatják tevékenységünket. Idővel a külső lehetőségek száma is jelentősen megnő, így több profitáló cserekapcsolatot tudunk kialakítani.

Hogyan pozícionáljuk szervezetünket?

  1. Ellenőrizzük küldetésünk, hogy elég tiszta és érthető-e s hogy jól tükrözi-e a szervezet jelenlegi irányvonalát. Ha a küldetés zavarosnak tűnik, pozícionálás előtt definiáljuk újra.
  2. Vizsgáljuk meg közösségünk igényeit és szükségleteit, valamint, hogy miképp tudjuk azokat kielégíteni. Dönthetünk úgy, hogy jelenlegi szerepünket erősítjük, azonban megcélozhatunk akár egy teljesen más célcsoportot is tevékenységünkkel. Azonban ne essünk abba a hibába, hogy minden feltárt igényt ki szeretnénk elégíteni. Jobb, ha azon a területen maradunk, amihez igazán értünk.
  3. Ha már tudjuk, mi is az az egyedi szerep, amit a közösségünk életében betöltünk, le kell ellenőriznünk valósságát. Határozzuk meg a lehetséges versenytársakat és partnereket. Teljesen újszerű a tevékenységünk, vagy már másik szervezet csinál hasonlót? Lehetséges, hogy a küldetés megvalósításához jobb, ha csatlakozunk hozzájuk és összeadjuk erőforrásainkat, ám lehet az
    is, hogy érdemesebb egyedül próbálkozni. Ezen kérdések vizsgálata
    után döntsük el, mitől is vagyunk egyediek s hogy egyedül akarjuk-e
    elérni a célunkat.
  4. Határozzuk meg a pozíciómondatunkat. Ez egy állítás a szervezet
    jellegéről és hírnevéről. Különbözik a küldetéstől. Az
    ugyanis a szervezet céljairól ez pedig megbízhatóságáról szól. A
    pozíciómondat rövid és tömör legyen. Könnyen érthető,
    cselekvésre utaló szavakat használjunk, melyek szervezetünket jól
    jellemzik. Az említett DTC szervezet pozíciómondata a következő
    lehetne:

    A DTC fő törekvése, hogy Wroclawban elterjessze a kerékpározást,
    mint a közlekedési problémák egy lehetséges megoldási
    alternatíváját.

    A pozíciómondat meghatározásakor az összes ez idáig
    összegyűjtött információra építhetünk. Gyűjtsünk össze minden
    lehetőséget ötletrohammal, majd kérjünk fel egy személyt vagy egy
    kisebb csoportot a mondat valós megszövegezésére. Ha nagyobb körben
    próbáljuk meghatározni a mondatot, előfordulhat, hogy sikerül
    közös megegyezésre jutni, de nem feltétlenül az lesz a lehető
    legjobb pozíciómondat.

  5. Teszteljük a pozíciómondatot szervezetünkhöz közel álló
    csoportokkal. A legtöbb ötlethez ugyanis szükségeltetik valamiféle
    jóváhagyás – pénzügyi, morális, politikai vagy akár mind a három.
    Ezt ellenőrizendő készítsünk elő egy rövid prezentációt az új
    mondatról és adjuk azt elő mindazon csoportoknak, amelyek véleménye
    fontos a szervezet jövőjének szempontjából. Kérjünk tőlük
    visszajelzéseket. Ezen emberek lehetnek például a kuratóriumi tagok,
    vezető munkatársak, törvényhozók, támogatók, kliensek, vagy a
    különböző csoportok hangadói. A pozíciómondat végső változatát
    az ő véleményük felhasználásával készítsük el.