3. LÉPÉS: PozÃcionáljuk szervezetünket!
Az elÅ‘zÅ‘ lépés után nyilvánvalónak tűnhet, hogy új image-t kell kialakÃtani szervezetünknek. De mi legyen az? A szervezet egyedi szerepének és kÃvánt képének meghatározásához jól használható módszer a pozÃcionálás. E technika alkalmazható különlegességünk feltárására is. Az elsÅ‘ benyomások, állandó szervezeti üzenetek, a küldetés vagy akár a folyamatosan jó minÅ‘ségű programok felhasználásával is pozÃcionálhatjuk szervezetünket. Ha sikerül jól meghatároznunk pozÃciónkat, az emberek tudni fogják kik is vagyunk, és mit is csinálunk. S ahogy egyre jobban ismernek minket, több emberrel és csoporttal kerülünk kapcsolatba Å‘k mind befolyásolhatják tevékenységünket. IdÅ‘vel a külsÅ‘ lehetÅ‘ségek száma is jelentÅ‘sen megnÅ‘, Ãgy több profitáló cserekapcsolatot tudunk kialakÃtani.
Hogyan pozÃcionáljuk szervezetünket?
- EllenÅ‘rizzük küldetésünk, hogy elég tiszta és érthetÅ‘-e s hogy jól tükrözi-e a szervezet jelenlegi irányvonalát. Ha a küldetés zavarosnak tűnik, pozÃcionálás elÅ‘tt definiáljuk újra.
- Vizsgáljuk meg közösségünk igényeit és szükségleteit, valamint, hogy miképp tudjuk azokat kielégÃteni. Dönthetünk úgy, hogy jelenlegi szerepünket erÅ‘sÃtjük, azonban megcélozhatunk akár egy teljesen más célcsoportot is tevékenységünkkel. Azonban ne essünk abba a hibába, hogy minden feltárt igényt ki szeretnénk elégÃteni. Jobb, ha azon a területen maradunk, amihez igazán értünk.
- Ha már tudjuk, mi is az az egyedi szerep, amit a közösségünk életében betöltünk, le kell ellenÅ‘riznünk valósságát. Határozzuk meg a lehetséges versenytársakat és partnereket. Teljesen újszerű a tevékenységünk, vagy már másik szervezet csinál hasonlót? Lehetséges, hogy a küldetés megvalósÃtásához jobb, ha csatlakozunk hozzájuk és összeadjuk erÅ‘forrásainkat, ám lehet az
is, hogy érdemesebb egyedül próbálkozni. Ezen kérdések vizsgálata
után döntsük el, mitől is vagyunk egyediek s hogy egyedül akarjuk-e
elérni a célunkat. - Határozzuk meg a pozÃciómondatunkat. Ez egy állÃtás a szervezet
jellegérÅ‘l és hÃrnevérÅ‘l. Különbözik a küldetéstÅ‘l. Az
ugyanis a szervezet céljairól ez pedig megbÃzhatóságáról szól. A
pozÃciómondat rövid és tömör legyen. Könnyen érthetÅ‘,
cselekvésre utaló szavakat használjunk, melyek szervezetünket jól
jellemzik. Az emlÃtett DTC szervezet pozÃciómondata a következÅ‘
lehetne:A DTC fő törekvése, hogy Wroclawban elterjessze a kerékpározást,
mint a közlekedési problémák egy lehetséges megoldási
alternatÃváját.A pozÃciómondat meghatározásakor az összes ez idáig
összegyűjtött információra épÃthetünk. Gyűjtsünk össze minden
lehetőséget ötletrohammal, majd kérjünk fel egy személyt vagy egy
kisebb csoportot a mondat valós megszövegezésére. Ha nagyobb körben
próbáljuk meghatározni a mondatot, előfordulhat, hogy sikerül
közös megegyezésre jutni, de nem feltétlenül az lesz a lehető
legjobb pozÃciómondat. - Teszteljük a pozÃciómondatot szervezetünkhöz közel álló
csoportokkal. A legtöbb ötlethez ugyanis szükségeltetik valamiféle
jóváhagyás – pénzügyi, morális, politikai vagy akár mind a három.
Ezt ellenÅ‘rizendÅ‘ készÃtsünk elÅ‘ egy rövid prezentációt az új
mondatról és adjuk azt elő mindazon csoportoknak, amelyek véleménye
fontos a szervezet jövőjének szempontjából. Kérjünk tőlük
visszajelzéseket. Ezen emberek lehetnek például a kuratóriumi tagok,
vezető munkatársak, törvényhozók, támogatók, kliensek, vagy a
különbözÅ‘ csoportok hangadói. A pozÃciómondat végsÅ‘ változatát
az Å‘ véleményük felhasználásával készÃtsük el.