Mi is a marketing?

Ahogy a népesség növekedik, a politikai tájkép változik, a cégekés szervezetek egyre tapasztaltabbá válnak, a marketing egyre inkábbmegmutatja, hogy miképp is igazgassuk dolgainkat.

A legjobb hírnévnek örvendő marketing szakemberek a marketingjelentését úgy definiálják, hogy az egy olyan folyamat, mely segíti azembereket, hogy az értéket jelentő dolgokat olyasvalamire cseréljék,amire szükségük van. A jól ismert, marketingre specializálódottprofesszor, Phil Kotler azt mondta: „A marketing az igények feltárásaés kielégítése … oly módon, mely mindkét fél számára pozitívértéket teremt.”

A fogalom „marketing” a „market” =„piac” szóból származik. A piac azon hasonló igényekkel bírólehetséges fogyasztók csoportja, akik hajlandók egyfajta értéketnyújtani az eladónak, aki cserébe – árukkal vagy szolgáltatásokkal -kielégíti igényeiket.

A marketinget tekinthetjük egy olyan folyamatnak, mely során azok azemberek, akiknek szükségük van valamire, találkoznak azzal, aki eztnyújtani tudja. Az NPSZ-ek ilyen cseréket bonyolítanak le programjaikrésztvevőivel, a támogatókkal, az önkéntesekkel, a választott
képviselőkkel, a médiával, valamint más szervezetekkel, cégekkel. A
sikeres marketing stratégiák képessé teszik a szervezeteket küldetésük
beteljesítésére, programcéljaik elérésére és biztosítják a
szervezet anyagi jólétét. Mindezt oly módon, hogy pontosan
meghatározzák különböző partnereik igényeit, és folyamatosan
kielégítik azokat.

A marketinget nagyon sokszor összekeverik az eladással, a
nyilvánossággal és/vagy a hirdetéssel. A valóságban a fenti 3 elem
tényleg része egy szélesebb marketing eszköztárnak, de bennük sok
egyéb elemet is találhatunk. A szervezet küldetésének meghatározása, a
szolgáltató programok és ellenértékük kialakítása, az igénybevételi
csatornák (elosztás) rendszerének kiválasztása és kialakítása, a piac
kutatása, az eredmények mérése, a felmerülő problémák megoldásának
tervezése – nos, ezek mind szerepet játszanak a nonprofit marketingben.

Hogyan kapcsolódik a marketing más szervezeti tevékenységekkel, mint
pl. a stratégiai tervezés? Nyilvánvalóan kettő kapcsolódik és tagja
annak a nagy családnak, mely a többi különböző menedzsment területből
is áll (lásd pl. adományszerzés, kuratórium fejlesztése vagy
érdekképviselet). A stratégiai tervezés alakítja ki a szervezet átfogó
irányvonalát – hova akar a szervezet eljutni jövőre, öt vagy tíz év
múlva. Ezenkívül meghatározza, hogy melyek (és miért azok) a
legfontosabb lépések, amelyeket a szervezetnek meg kell tennie, hogy
elérje céljait.

A marketing a stratégiai terv egy oldalága, mely egy igen hatékony
eszköz a stratégiai terv megvalósításához. Mielőtt nekifogunk a
marketing folyamatnak, muszáj meghatároznunk, hogy ez a stratégiai terv
mely részét érinti.

Amikor egy szervezet egészségesen működik, a marketing segít egy
átlagon felüli növekedés kialakításában. Ha azonban a szervezet beteg
és küszködik, a marketing segíthet a túlélésben. A legfejlettebb
társadalmakban a stratégiai tervezés és a marketing társak, céljaik és
végrehajtásuk szorosan összekapcsolódnak.