6. LÉPÉS: Tervezzük meg a marketing-kommunikációs kampányunkat
A marketing-kommunikációs (reklám) kampány egy olyan
folyamat, mely összehoz bennünket a célcsoportunkkal. Ez a marketing mix
„reklám” eleme. Sokan ezt a részét élvezik legjobban a marketingnek,
mert ezáltal kapcsolatba lépünk a célcsoporttal. Mindennapi életünkben
rengeteg reklámmal találkozunk; a reklámeszközök befolyásolják
vásárlási szokásainkat. S hát sokszor, egy-egy agresszív
reklámkampány hatására olyan dolgokat vásárolunk meg, amelyekre
valójában semmi szükségünk.
Egy hatásos reklámkampány kialakítása a következő lépésekből
áll:
- a szervezeti image tisztázása
- üzenet megfogalmazása
- reklámtechnikák kiválasztása
- terv végrehajtása
Jó a reklámunk üzenete, ha a célcsoportunkat valamilyen cselekvésre
ösztönzi, amely számukra is előnyöket biztosít. A KERÉKPÁRUTAK
esetpéldában, a DTC üzenetének célja mind a petícióban, mind az egyéb
reklámeszközökben az, hogy a város lakóit és dolgozóit a városban és
a város körüli kerékpározásra buzdítsa (az elvárt cselekvés), s így
sportos életet ígér (ígért előny), s egyben hozzájárulást a
közlekedési problémák megoldásához (ígért előny), nem beszélve a
tisztább levegőről (ígért előny).
A reklámeszközök segíthetnek az image kialakításában és a
reklámüzenet átadásában. Rengeteg különböző eszközt használhatunk
a „kommunikációs mix”-ünk kialakításakor. Ám akár kicsiny, akár
óriási reklámkampányt szervezünk, ne feledjük: a legfontosabb, hogy
személyes kapcsolatban maradjunk klienseinkkel.
A reklámkampány során a következő eszközök (is) használhatóak:
- hirdetés
- éves beszámolók
- reklámtáblák
- szórólapok
- ünnepi hirdetmények
- kiárusítások
- névre szóló levelek (Direct Mail)
- újságcikkek
- vásárokon, kiállításokon, expo-kon megjelenés
- sajtónyilatkozatok
- hírlevelek
- plakátok
- nyilvános beszédek
- egyéb nyilvánosság
- beszámolók megjelentetése
- különleges események szervezése
- nyilvános ill. TV viták (talk show-k)
- telefonos marketing (telemarketing)
- közhasznú. közérdekű reklámok
- beszélgetés
Mi alapján válasszunk e lehetséges eszközök között? E néhányjótanács valószínűleg segíthet:
- Gondoljuk át, kik is a azok, akiknek a reklám szól. Vizsgáljuk meg, hogyan élnek, hova járnak, mit olvasnak és hallgatnak általában. Ezután nézzük meg, mely eszközök illenek leginkább e képbe.
- Használjuk ki az eszközök nyújtotta minden lehetőséget. Gondoljuk át, hogyan fogjuk használni és terjeszteni az eszközöket, különösen a nyomtatott reklámanyagokat (újságcikkek, szórólapok, plakátok stb.) Például ha valahol megjelenik egy minket dicsérő cikk, ne csupán veregessük meg a vállunkat, majd iktassuk le a cikket valahova, hanem kérjük meg a sokszorosítási jogot és készítsünk jó minőségű fénymásolatokat, majd azokat terjesszük (pl. küldjük ki körlevélben, nagyítsuk ki plakátméretűre és így használjuk, vagy terjesszük konferenciákon és szakmai fórumokon).
- Költségvetésünket is vegyük számításba a reklámeszközök kiválasztásánál. Ne ragadtassuk el magunkat, és ne költsük el feleslegesen sokféle felületes eszközre a marketingre szánt pénzünket. Ám ha csak egyfajta eszközt használunk, az is végzetes lehet… Ha minden tojásunkat egy kosárba rakjuk, az meglehetős kockázattal jár: ha az eszköz nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, minden pénzünk elveszik, s nincs több próbálkozási lehetőségünk. Ügyeljünk tehát a bölcs felhasználásra, hogy a legtöbbet ki tudjuk hozni a lehetőségekből.
- Rendszeresen és folyamatosan juttassuk el reklámüzenetünket a címzetteknek. Ha egy nagy marketingfogásba öljük az összes pénzünket, nem tudunk majd egész évben láthatók maradni. Folyamatos és rendszeres megjelenés = siker. Ahhoz, hogy üzenetünk tényleg „átmenjen” a címzettnek, újra és újra meg kell vele bombáznunk.
- Ne adjuk fel a sikert. Ha egy eszköz jól működött a múltban, ne keressünk újat, használjuk ezt újra.
- Maradjunk folyamatosan a küzdőtéren. Az igazi marketing sikerek hosszú távú befektetéseken alapulnak. Ha reális céljaink, értelmes marketing tervünk és átgondolt reklámjaink vannak, folyamatosan gerjeszteni tudjuk a kívánt reakciókat. Ha egy eszköz rossz
választásnak is bizonyul, ne adjuk fel. Gondoljuk át, mi lehetett a
hiba, és lépjünk tovább.
Íme egy példa:
A Kedves Emberek Klubja adománygyűjtő kulturális rendezvények
szervezésével foglalkozott, s az ezekből összegyűjtött összeget más
szervezeteknek adományozta. Természetesen nekik a sikert (azaz nagyobb
bevételt) az jelentette, ha több ember látogatott el a programjaikra.
Minden program előtt tehát nagy összegeket fordítottak reklámra.
Egyszer elhatározták, hogy koncertet szerveznek, s a bevételt egy
árvaház javára fordítják. Nyolc jól ismert rock zenekart invitáltak
meg az eseményre, és mintegy 1000 résztvevőre számítottak. A
rendezvény jelmondatául a „Rock a gyermekért” szlogent választották,
mert úgy vélték, ez megragadó és kapcsolódó. Ám a koncertre végülis
csak 150-en jöttek el, ami a szervezőket kiábrándította, s a koncert
kudarcosnak ítéltetett.
Mint később kiderült, a szlogen tévesztette meg a célcsoport tagjait.
Azt hitték ugyanis, hogy a koncert gyermekeknek szól, nem pedig a
szükségben lévő gyermekek segítésére irányul. A városban mindenhol
kiragasztott plakátok a „Rock a gyermekért” jelmondattal inkább
károsnak bizonyultak, mint hasznosnak, mert megtévesztette az embereket. A
hiba az volt, hogy a jelmondat nem volt egyértelmű s nem fejezte ki
érthetően, hogy kinek is szánják a koncertet.