Feltöltve: 2009. 11. 03. | Kategória:
Filozófia
Általános bevezető
- A görög filozófia virágkorának tekinthető a Kre. 6. és 5. század.
- Ekkor kelt életre és formálódott világnézetté a filozófiai gondolkodás.
- A gr. és a nyugati filozófia minden irányzatának itt a gyökere, itt vannak az elődei.
- Nem túlzás kijelenteni: nincs a későbbi filozófiában felvetett problémák között egy sem, amelyet ne gondoltak volna el már ebben a korban, amely ne jutott volna el, ha nem is a megoldásig, de legalább a megfogalmazásig és megvitatásig.
- Számos rendszer alakult ki, sok ellentmondás volt közöttük, így szükségessé vált, hogy ellenőrizzék, összehasonlítsák ezeket a rendszereket.
- Kialakult az általános kétely az ember megismerési képességéhez, itt kezdődött a szofisták tevékenysége.
- Figyelembe kell venni a történelmi, politikai, társ.-i változásokat is. (PL.: Perzsák elleni háború megnyerése Kre. 500-449. Athénban jólét alakult ki, a vezető rétegben igény volt a magasabb műveltségre. Egyre nagyobb jelentősége lett a nyilvános szónoklatnak. Aki karriert akart csinálni, annak felkészült politikusnak és szónoknak kellett lenni. -> Ezt a szükségletet elégítették ki a szofisták.)
- A gr. „ szophisztai ” szó jelentése: „ a bölcsesség tanítói ”. A szofisták vándor-tanítóként járták a városokat, oktatómunkát végeztek fizetés ellenében. Fő terület volt a szónoklás. Tulajdonképpen gyakorlati emberek voltak a szofisták.
- A szofisták felfogása: objektív megismerés lehetetlen.
Protagórasz és Gorgiász
- A szofisták sohasem alkottak összefüggő iskolát, egymástól külön éltek és működtek
- Legjelentékenyebb szofista PROTAGORASZ (Kre. 480-410) volt.
- Az elsők közt volt akik azt tanították, hogyan tudja meggyőzően képviselni a saját ügyét az állampolgár a perekben és a politikában. -> hírnév, pénz.
- Legismertebb mondása: „ Minden dolognak mértéke az ember, a létezőnek is, amint vannak, a nem létezhetőknek is, amint nincsenek.” A következőket mondja ezzel: nincs abszolút igazság, csak relatív /nincs objektív igazság, csak szubjektív / nem az ember a mérték, hanem a mindenkori egyes ember
- Hérakleitoszra hivatkozott.
- Protagórasz szkepszise a vallásra is kiterjedt.
Az istenekről azt nem tudjuk, hogy léteznek, sem azt, hogy nem léteznek; az igazság kiderítéséhez a dolog túl bonyolult, életünk pedig túl rövid.”
- Istenséggel vádolták és száműzték Athénból.
- GORGIÁSZ , Protagorasz kórtársa
- Írása: „ A nem létről avagy a természetről”
- Ebben bizonyítja, hogy : egyáltalán semmi sem létezik, másodszor, ha vmi mégis létezne, az nem lenne megismerhető és harmadszor: ha megismerhető lenne is vmi, az a megismerés nem lenne közölhető.
- 109 évet élt teljes szellemi frissességben.
A szofisztika jelentősége
- A természetről teljes mértékben az emberre irányították a filozófia érdeklődését.
- Ők tették először a gondolkodás tárgyává a gondolkodást.
- Racionális vizsgálat alá tették az etikai értéket, hogy az etika tudományosan tárgyalható és filozófiai rendszerbe építhető legyen.
- Stilisztikával és retorikával foglakoztak, hozzájárultak a nyelvtudományok és a grammatika fejlődéséhez.
- E nélkül elképzelhetetlen az attikai filozófia virágkora.
IV. SZÓKRATÉSZ
Élete:
- Kre. 470-ben Athénban született.
- Kőfaragó és bábaasszony fia volt. Családját elhanyagolta a tanításai miatt.
- Hadjáratokban vett részt, vitézségével tűnt ki.
- Nap mint nap járta Athén utcáit szegényes öltözékben. Tanításáért nem fogadott el pénzt, tanítványaitól táplálékot kapott. A beszélgetés módszerével tanított. Addig beszélgetett, amíg beszélgetőtársa el nem ismerte, hogy nincs tudása.
- Athén politikai helyzete: demokratikus alkotmánya volt; a lakók fele jogokkal nem rendelkező rabszolgákból állt.
- Pártviszály volt: arisztokratapártiak <- -> demokratapártiak.
- Szókratészt az arisztokratapárt hangadójának tartották, de az aktív politikában nem vett részt.
- Peloponészoszi háború (Kre. 431-404) -> Athén kapitulált; a demokrácia mégis felülkerekedett -> Szókratész sorsa megpecsételődött.
- Istentelenség koholt vádjával bíróság elé állították.
- Bátor védőbeszéde Platon tolmácsolásában maradt ránk.
- Halálra ítélték -> méregpohár kiivása. Nem volt hajlandó kegyelmet kérni, elutasította a neki felkínált szökési kísérletet. 70 évesen nem látta értelmét, hogy számüzetésbe menjen.
- Halálát megrendítően adja elő Platón a Phaidónban.
- Írásos művet nem hagyott hátra.
Szókratész tanítása:
- Ő kérdezett a tanulótól. A bábamesterséghez hasonlította a módszert.
- Érdeklődése az emberre összpontosult.
- „ Tudom, hogy semmit sem tudok” – híres mondása.
- A delphói jóshely a legbölcsebb görögként jellemezte.
- Úgy érezte, hogy egy benső hang szólítja, amit damonionnak=isteninek nevezett.
- Mélyen vallásos volt. Az embereket meg kell tanítani az igazi erényre.
- Az erényt a tudással kötötte össze.
- Tanításával azt a célt szerette volna elérni, hogy az emberek nézzenek magukba, tartsanak önvizsgálatot.
- Ismerd meg önmagad! Ezzel a régi görög mondással fordult az emberekehez.
- Mindig az előtte álló, valóságos személyhez szólt, nem a megfoghatatlan tömeghez. Egy nevelő volt, akit az emberszeretete, az emberbe vetett hite késztetett a nevelésre.
- Platón A Lakomában ír Szókratész lebilincselő szónoklatairól.
- Mártírhalála hasonlatos Krisztus és a korai kereszténység mártírok halálára.