A magyar büntetőjog fejlődése 1945 után
A Btá: 1950. évi II. tv „A Büntető Törvénykönyv Általános Részéről”
Az 1950. II. törvény (BTÁ: Büntető törvénykönyv Általános része; félkódex, ami egyedüli a magyar büntetőjog fejlődésben)
1945-öt követően úgy gondolták, hogy szükség van egy másfajta szemléletű kódex megszületésére, de félkódex született, bár módosításokkal, de a különös része a Csemegi-kódexnek tovább élt.
BTÁ legfontosabb jellegzetességei:
-
bűncselekménytan vonatkozásában erősen kritizálható sajátosság, hogy a bűncselekmény fogalmából elmarad a bűnösség. Ez hiányosságként megfogalmazható sajátosság.
- a félkódex a bűncselekményeket két kategóriára osztja: Kettős (bichotom) bűncselekmény felosztás: bűntettek és kihágások. De az 1955. évi 17. tvr-el megszüntetik a kihágásokat is és az a furcsa helyzet áll elő, hogy a bűncselekmény és a bűntett fogalma nem válik el egymástól, nincs differenciálás.
-
Bizonyos elemeiben megjelenik a szovjet büntetőjog hatása. Ilyen elemnek kell tekinteni, hogy a törvény céljaként a társadalom védelmét határozza meg, a bűncselekmény pedig immár nem jogellenes, hanem társadalomra veszélyes cselekményként értelmezi.
-
Elismeri a visszaható hatályú jogalkalmazást (ugyancsak kritizálható), ellenkezik a klasszikus büntetőjogi elvekkel és a nullum crimen elvekkel, mert azt mondja, hogy bűntettet nemcsak törvény, hanem minisztertanácsi rendelet is meghatározhat.
-
Míg a klasszikus kódex a kísérletet szabályozta és enyhébben bűntette, addig a félkódexben a befejezett bűncselekmény büntetési tétele alkalmazható. A részesekre a tettesekre megállapított büntetési tételt kell alkalmazni.
- Büntetési rendszere:
- a) Főbüntetések:
- – Halálbüntetés
- Szabadságvesztés: börtönben: életfogytig vagy határozott ideig
- Pénzbüntetés
- b) Mellékbüntetések:
- Elkobzás
- Vagyonelkobzás
- Közügyektől való eltiltás
- Foglalkozástól eltiltás
- Kiutasítás
- c) Javító-nevelő munka: Szovjet mintára. Nem büntetés
- d) Védelmi intézkedési jellegű volt: Elmebetegek biztonsági őrizete
- a) Főbüntetések:
1961. évi V. tv. „A Magyar Népköztársaság Büntető Törvénykönyvéről”
1961. évi V. törvényt szokták szocialista kódexnek is nevezni. 1962. június 1-jén lép hatályba, tartalmaz általános és különös részt is egyaránt.
- A fiatalkorúakra és katonákra vonatkozó speciális rendelkezések is bekerülnek a tv-be.
- Számos új bűncselekményi (különös részi) tényállást hozott létre
- A bűncselekmény egyenlő a bűntettel. Fogalmi elemei a társadalomra veszélyesség és újonnan beépül a bűnösség is.
- Gondatlanság csak akkor büntetendő, ha tv azt külön elrendeli.
- Relatíve meghatározott büntetési rendszer (ld. később: a jogkövetkezmények tanánál)
- Szankciók:
- a) Főbüntetések:
- Halálbüntetés
- Szabadságvesztés:
- 30 nap-15 (max. 20) év.
- Nincs életfogytiglan
- Javító-nevelő munka (ekkor lett főbüntetés)
- Pénzbüntetés
- b) Mellékbüntetések: Nem sokat változott: – elkobzás intézkedés lett – kitiltás/kiutasítás külön szabály.
- c) Intézkedések:
- Figyelmeztetés
- Kényszergyógykezelés
- Kényszerelvonó kezelés
- Elkobzás
- a) Főbüntetések:
1971. évi 28. sz. tvr.
Az 1961-es Btk-hoz kapcsolódó novelláris módosítás az 1971. évi 28. tvr.
A tvr. legfontosabb sajátosságai:
- Kettős bűncselekmény felosztást hoz be: Bűntett és vétség– súlyszerinti felosztás bűntett és vétség között különbséget tesz (trichotóm felosztás innentől kezdve)
- Szabadságvesztés-büntetés 4 végrehajtási fokozata:
- – fegyház
- – szigorított börtön
- – börtön
- – fogház
- Bevezeti újból az életfogytig tartó szabadságvesztést.
- Módosítások a különös részben is: pl.: új kategória: közlekedési bűncselekmények.
1974. évi 9. tvr.
Az ismételt bűnelkövetéssel szemben fellépést szolgálja.
- Bevezeti a „különösen veszélyes visszaeső” fogalmát. Ennek történeti előzménye a szigorított dologház, amely büntetés helyett volt alkalmazható. Most különösen veszélyes visszaesőknek hívjuk és velük szemben lehet alkalmazni az ún. szigorított őrizetet.
- Bevezeti a „szigorított őrizet” jogintézményét”. Ez megint csak egy elég furcsa jogintézmény. A szigorított őrizet lényege: hogy a szabadságvesztés büntetését letöltően kerül alkalmazásra. Ez már személyére szabott intézkedés, ami 2-5 évig terjedhet és szabadságelvonó intézkedés. A gyakorlatban fegyházkörülmények között hajtják végre. Célja: megpróbálják visszavezetni a társadalomba az elkövetőt, a gyakorlatban azonban nem jelentett mást, mint egy újabb szabadságvesztést. Sikeressége erősen megkérdőjelezhető volt.
1978. év IV. tv. Btk. (ma is hatályos Btk-nk)
1979. évi 5. tvr. Btk-é (Btk. hatálybaléptetéséről rendelkezik)
1979. évi 11. tvr. (Btk. Végrehajtása)
Hatályos Btk. számtalan módosítása közül csak néhány olyan novelláris módosítást emelünk ki, amelyek kriminálpolitikai változásokat hoztak a büntetőjogba.
1.) 1993. XVII. törvény: ezt megelőzően született egy AB határozat 23/1990. Alkotmánybírósági határozat, hiszen gyakorlatilag a világon egyedülálló módon Magyarországon az AB semmisíti meg a halálbüntetéseket, hatályon kívül helyezi.
Összességében az enyhülés irányába mozdult el a büntetőjog. Ennek több megjelenési formája is volt. Az egyik ilyen érdekes lépés: hogy a 3 hónap volt korábban a generális minimuma. Szakirodalmi vita, hogy célszerű-e a rövid tartamú szabadságvesztés? Ehhez képest a novella nemes egyszerűséggel leszállította 1 napra az alsó határát a szabadságvesztésnek. A másik lényeges eleme ennek a novellának, hogy enyhül a visszaesőkkel szembeni szigor. Néhány szigorú rendelkezést hatályon kívül helyeztek. A novella azt mondja, hogy meg kell adni a lehetőséget arra, hogy szigorúbban lehessen a visszaesőt megítélni, de az alsó határ kötelező emelését nem kellene előírni, hogy a bíróság tudjon mérlegelni. Korábban 5 év az az időtartam, amelyen belüli újabb elkövetés megalapozza a visszaesést. A novella szerint 5 évről már 3 évre csökken ez az időszak. A novella végrehajt aktualizálásokat is. Hiszen a rendszerváltást követően máshogyan alakulnak a viszonyok, rendezi pl. a költséghatárokat.
2.) 1998. LXXXVII. törvény, amely egyértelműen a kemény kéz büntetőpolitikáját kívánja érvényesíteni. Nem megfelelő a bírói büntetéskiszabási gyakorlat 1997.től kezdődően elindul egy folyamat, új bűncselekményeket állapítanak meg, ez azonban nincs kihatással a bírói gyakorlatra. Ezért 1998-ban úgy dönt a jogalkotó, hogy szűkíti a bírói mérleges lehetőségét, hozzányúl az általános részhez. Az egyik ilyen a középértékű büntetéskiszabás elve. Az a lényege, hogy ha egy bűncselekményt szabadságvesztéssel fenyeget a törvény, akkor a bíró a büntetés középértékéből kell kiinduljon és meg kell indokolja, hogy miért tér el ettől a középértéktől lefelé vagy felfelé. Szűkíti a büntetésvégrehajtás felfüggesztésének lehetőségét új kizáró okok biztosításával. Jelentősen megnő a börtönnépesség.
Az enyhítés intézményét korlátozzák. A bírói úgy ítéli meg, akkor a büntetési tétel alsó határa alá is leszállhat.
A feltételes szabadságra bocsátás eseteit is korlátozzák, szűkítik.
A kemény kéz büntetőpolitikáját a 2003. évi II. törvény változtatja meg.
Általános része: gyakorlatilag 85-90%-ban hatályon kívül helyezi a 1998. LXXXVII. törvényt által bevezetett szigorúbb rendelkezéseket. Eltörli a középértékű büntetéskiszabást, nagyobb részt igyekszik visszaállítani az általános rész tekintetében az 1998. évi LXXXVII. törvényben foglaltakat.
2005. évi XCI. törvény. 2006. LI. Törvény.
Ezek a novelláris módosítások számos vonatkozásban érintik a Btk-t, de ezek a novellák elsősorban nemzetközi kívánalmaknak akarnak eleget tenni, másrészt a büntetőjog korszerűsítését szolgálják. Az Európai Unió (Mo 2004. májusától tagja)-nak közvetlen hatalma a büntetőjog területén nincsen, más jogágak területén igen. A büntetőjog az a jogág, amely a nemzeti szuverenitás utolsó bástyája. Csak különböző egységesítésre irányuló lépések születtek. Kiemelendő az Unió kerethatározatai. A kerethatározatok nem közvetlenül alkalmazandóak a tagállamok területén és csak jogalkotási kötelezettséget ró rájuk. A kerethatározat átültetése is megtörtént a magyar büntetőjogba.